Penyebab Keputihan

PamanCrab - Penyebab Keputihan, Artikel Tentang Segala Informasi kesahatan tentang Cara Sehat, Cara Mudah Sehat, Cara Cepat Sehat, Tips sehat dan Banyak informasi Tentang Kesehatan Lainnya. Dirangkum dari Berbagai Sumber.
Keputihan merupakan permasalahan klasik pada kebanyakan kaum wanita. Ironisnya kebanyakan wanita tidak mengetahui tentang keputihan dan penyebab keputihan pada wanita itu sendiri dan malah yang menjadikan keputihan sebagai hal yang enteng. Justeru jika tidak ditangani dengan baik, keputihan bisa berakibat fatal. Kemandulan dan kehamilan ektopik (hamil di luar kandungan) bisa menjadi salah satu akibat dari adanya keputihan, selain itu gejala awal kanker rahim biasanya dimuali dengan adanya keputihan. Dan tentunya kanker leher rahim merupakan jenis penyakit yang berbahaya yang jika tidak ditangani dengan baik, akan berujung pada kematian. Berikut Penyebab Penyakit Keputihan sob�..

Faktor Kebersihan  
Selalu menjaga Kebersihan di bagian kewanitaan (faraj) perlu dijaga dengan baik agar selalu bersih. Wanita sentiasa digalakan untuk mencuci bagian sensitivenya dengan air bersih dan memastikan ia kering selepas membuang air kecil dan selepas aktiviti seksual. Kelembapan pada bagian faraj akan menggalakkan pertumbuhan dan jangkitan mikroorganisma seperti kulat dan bakteria. Baca juga Ciri dan Mencegah Keputihan .

Faktor Hormon
Gangguan keseimbangan hormon dalam tubuh boleh juga boleh menyebabkan seseorang wanita menghadapi penyakit kuputihan. Ketidakseimbangan hormon dalam darah disebabkan oleh beberapa contoh berikut :
  • Perembesan hormon estrogen iaitu hormon pembiakan pada wanita hamil membolehkan kulat lebih mudah melekat pada dinding faraj.
  • Pengambilan ubat, khasnya antibiotik yang berlebihan untuk jangka masa yang panjang menyebabkan bakteria semula jadi pada bahagian faraj mati dan ini secara tidak langsung menyumbang kepada pertumbuhan microorganisma patogen seperti bakteria atau kulat.
  • Wanita yang mengalami tekanan akibat daripada masalah peribadi atau gangguan emosi yang lain akan mempengaruhi aktivitas normal otak dalam mengkordinasikan penghasilan hormon yang seimbang. Pemakaian pil KB atau pil pencegah kehamilan turut menyumbang kepada ketidakseimbangan hormon dalam darah.

Faktor Gaya Hidup
Gaya hidup seseorang wanita sangat mempengaruhi status kesehatan beliau. Wanita yang aktif dalam aktiviti seksual yang tidak sehat, misalnya melakukan aktivitas sek dengan lebih dari pada seorang pasangan lebih cenderung untuk mendapat berbagai jangkitan pada bagian faraj.

Faktor Kesihatan
Wanita yang menghadapi penyakit kencing manis, lebih mudah mendapat penyakit keputihan disebabkan oleh kandungan gula yang tinggi dalam rembesan faraj yang membolehkan pertumbuhan kulat yang banyak dan berkembang biak di bahagian faraj. Selain itu wanita yang mempunyai system daya tahan badan yang rendah atau seperti pesakit AIDS,atau barah, atau leukimia juga berhadapan dengan risiko yang tinggi untuk mendapat jangkitan faraj.

Semoga Informasi tentang Penyebab Keputihan ini dapat bermanfaat�.

Sign up here with your email address to receive updates from this blog in your inbox.